Het Klein Verzet - 2015-2016





Het klein klein verzet manifest
Schilderijen, geboren tijdens een fietstocht,
opgegroeid in het atelier


Schilderen als klein verzet.

Met deze reeks schilderijen ga ik terug naar de basis: met beide voeten in de wereld staan en … kijken. In de échte wereld. Niet de wereld die via televisie, magazines en internet op ons afkomt. Dat is een vervormde realiteit, gekaderd door iemand anders. Een wereld waartegen ik me ‘verzet’.Voor deze werken vertrek ik dus niet vanuit een foto, een video of een dieperliggend concept. Ik installeer me op een bepaalde plek en neem de wereld in me op. De wereld zoals die zich op dat moment aan mij presenteert. Een plek waar ik naartoe fiets … als ‘klein verzet’. Deze fietstocht heeft een belangrijke functie. Ik zit vanaf het begin volledig in het zadel bij het creatieproces, ik beweeg me voort op eigen kracht. Onderweg sta ik open voor de invloeden rondom me.
Zo staat het hele ritueel in het teken van authenticiteit. Het resultaat?
De weergave van een zo authentiek mogelijke impressie.


Het ritueel

Ik vertrek thuis met de fiets – de veldezel op de rug. Op zoek naar een picturaal boeiende locatie in mijn omgeving. Ter plaatse maak ik met acryl een eerste aanzet op doek. Een eigen impressie van die bepaalde plek op dat specifieke moment. In mijn atelier vormt die acrylschets de basis voor een verdere uitwerking in olieverf. Met elke penseelstreek verdwijnt de eerdere observatie meer naar de achtergrond – zonder helemaal te verdwijnen.

De schets – lees: de authenticiteit – blijft doorschemeren.
Zo ontstaat een relevant schilderij, verwekt via observatie,geboren via toeval.

Een authentieke toevoeging aan de wereld.

Quinten Torp
aka Geert Mullens








Het Klein Verzet - November 2014 - Oil and acrylic on canvas - 40 x 30 cm









Het Klein Verzet - January 2015 - Oil and acrylic on canvas - 30 x 40 cm










Het Klein Verzet - March 2015 - Oil and acrylic on canvas - 40 x 50 cm









Het Klein Verzet - July 2015 - Oil and acrylic on canvas - 30 x 40 cm










Het Klein Verzet - October 2015 - Oil and acrylic on canvas - 40 x 50 cm











Het Klein Verzet - January 2016 - Oil and acrylic on canvas - 40 x 50 cm


















Reacties

Populaire posts